۞ امام علی (ع) می فرماید:
دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » دانستنی ها
  • شناسه : 310
  • 27 ژوئن 2021 - 12:04
  • 278 بازدید
  • ارسال توسط :
استارتاپ

استارتاپ

استارتاپ (Startup) را در ویکی پدیا به معنی یک شرکت نوپا و تازه تاسیس شده تفسیر و معنی کرده اند. در ادامه شما را با تعاریف و تفاسیر مختلفی از استارتاپ آشنا می کنیم.

استارتاپ (Startup) رو در ویکی پدیا به معنی یک شرکت نوپا و تازه تاسیس شده تفسیر و معنی کردن. در ادامه شما رو با تعاریف و تفاسیر مختلفی از استارتاپ آشنا می­ کنیم.

  • تعاریف مختلفی از استارت آپ در جاهای مختلف وجود داره. طبق گفته استیو بلنک، پروفسور دانشگاه استنفورد، استارتاپ یک سازمان که برای پیدا کردن یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و همچنین تکرار پذیر راه اندازی میشه.
  • بر طبق گفته ی (مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا) USSBA استارتاپ ها به کسب و کار هایی گفته میشن که بر حول محوریت فناوری و و علم و تکنولوژی تشکیل میشن و یک پتانسیل بسیار بالا رو برای رشد در آینده­های دور و نزدیک دارن.
  • اریک ریس نویسنده کتاب فوق العاده نوپای ناب هم در تشریح این مسئله که استارتاپ چیه؟ اون رو این گونه شرح میده؛ استارت آپ کسب و کاری که برای ارائه خدمت یا محصول جدید و نو در شرایطی بوجود اومده که ابهامات بالایی داره.
  • در یک حالت کلی و مختصر استارتاپ رو در ایران این گونه معنی میکنن؛ به کسب و کارهایی گفته میشه که جهت برطرف کردن نیازی بر پایه فناوری های جدید راه اندازی میشه. این تعریف دقیقا مختص استارتاپ های موجود در ایرانه.
  • البته اینو بدونید که مفهوم استارت آپ فقط مختص به کسب و کارهای آنلاین نیست. در کشور ما چون بیشتر استارت آپ­ها حول محور تکنولوژی­های جدید راه اندازی میشن اینگونه است وگرنه استارت آپ هایی هم وجود دارن که بر پایه تکنولوژی نیستن و کاملا سنتی هستن.

تفاوت استارتاپ با کسب و کار های دیگر

به طور معمول همه­ی افراد فکر میکنن که استارتاپ­ها بر پایه­های ایده­های نو و خلاقانه­ای راه اندازی میشن. در قسمت­های بالا در قسمت تعاریف به شما این موضوع رو توضیح دادیم که اساسا همه ی استارتاپ ها به این شکل نیستن!

معمولا استارتاپ­ها به گونه­ ای هستن که کمتر کسی می­تونه از آن کپی کنه و در این صورت که اکثر آن­ها کم رقیب یا حتی بی رقیب ظاهر می­شن. اما تمرکز اصلی استارت آپ­ها روی صحیح دیده شدن و همچنین بیشتر دیده شدنه. چون قراره ایده شون برای رفع نیاز افراد زیادی کاربرد داشته باشه.

طبیعیه که استارتاپ ­ها برای راه اندازی شدن نیاز به مقداری سرمایه­ی اولیه دارن. امروزه شرکت های زیادی با عنوان شتاب دهنده که به راه اندازی کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها کمک می­کنن وجود دارن.

مراحل راه اندازی یک استارت آپ موفق :

ایده خوب اولین و مهم ترین چیزیه که  ابتدای مسیر راه اندازی یک استارتاپ باید داشته باشه. این ایده خوب باید ایده ای باشه که واقعا بتونه یک سری از نیازهای اساسی افراد رو برطرف کنه و همچنین بتونه در سرمایه گذاری نیز پر هزینه نباشه. در ادامه این موضوعات رو بیشتر توضیح میدم.

۱٫ شناخت نیاز و خلق ایده

شناخت نیازهای مردمی اول و در عین حال مهم­ترین چیز در راه اندازی یک استارتاپه. ایده ای که واقعا بتونه یک سری از نیازهای اساسی مردمی رو بر طرف کنه. حتما هم نیاز نیست که شما یک ایده­ی ناب و خاص رو بپرورانی. گاهی اوقات با آشنا کردن مردم با فناوری های جدید نیز میشه نیاز های آن­ها رو برطرف کرد. به عنوان مثال اسنپ با استفاده از تکنولوژی مکان یاب تونسته مشکل مردم رو حل کنه. درخواست تاکسی در محل یک ایده فوق العاده بود که قبلا هم در کشورهای خارجی از آن استفاده می شد.

۲٫ ساخت نمونه اولیه

بسیاری از افراد که هرگز نمیتونن استارتاپ خود رو راه اندازی و استفاده کنن در این مرحله به دلیل عدم شناخت صحیح از مفهوم استارتاپ چیه و مراحل راه اندازی آن متوقف می­شن. بهترین راه اینه که نمونه اولیه یا نسخه دمو خدمت و محصول­تان رو بسازی و ارائه دهی. اگر بتونید این مرحله رو پشت سر بذاری مطمئن باش استارت آپ شما به زودی راه اندازی می­شه.

۳٫ ارائه نمونه اولیه به ۱۰۰ نفر

مرحله بعدی اینه که محصول اولیه خود رو حداقل به ۱۰۰ نفر نشون بدی و نظرات اونا رو جویا شی. بهتره این ۱۰۰ نفر افرادی کاملا غریبه و ناشناس باشن چون اگه آشنا باشن مطمئن باش برای روحیه دادن به شما میگن محصول­تون خیلی خوبه هرچند که اصلا به درد به خور نباشه. پس این مرحله خیلی مهمه و بازخوردهایی که می­گیری بسیار به شما کمک خواهد کرد.

۴٫ تامین سرمایه گذار

زمانی که احساس کردی محصول شما نقصی نداره و آماده ارائه شدنه نوبت به جذب سرمایه گذار می­رسه. اگر خودتون نمی­تونید از پس مخارج­های پروژه برآیی بهتره از یک سرمایه گذار کمک بگیری. همچنین می­تونید به سراغ شتاب دهنده ­ها بری.

۵٫ثبت ایده یا برند

بعد از تامین سرمایه گذار یا شریک همه چیز آماده میشه تا استارت آپ خود رو راه اندازی کنی. بهتره برای شروع ایده و برند یا شرکت خود رو ثبت کنی.

۶٫راه اندازی محصول

محصول شما هر چقدر هم که ناقص باشه باید راه اندازی بشه. مواردی مثل رابط کاربری، بهینه سازی، افزایش سرعت عملکرد و … رو می تونید در آینده به محصول خود اضافه کنی. فراموش نکن هیچ محصولی از ابتدا کامل نبوده  و طی گذشت زمان رفته رفته کامل شده.

۷٫ جذب کاربران بیشتر و همراهی آن ها

سعی کنید ایده­هاتون  به افراد بیشتری نشان دهید. باید کاربران خود رو دنبال کنی. به عنوان مثال اگه همراه شما نشدند مسئله رو جویا بشی. اشکال کار رو پیدا کنی و در مرحله بعدی آن رو حل کنی.

۸٫ دوباره راه اندازی کنید

با توجه به بازخوردهای دریافت شده می­تونی نقایص محصول خود رو پیدا کنی. حالا نوبت اون رسیده  که این نقایص رو بر طرف کنی و محصول­تون رو دوباره راه اندازی کنی. مطمئن باش محصول شما با ارزش است که قصد دارید نقایص آن رو برطرف کنی.

۹٫ سعی کنید رشد کنید

اگر بتونید هفته ای ۵ درصد به کاربران خود بیافزایی مطمئن باش رشد خوبی رو طی خواهی کرد. اگه همینطور پیش بری تا ۴ سال آینده موفق به جذب حدود ۲۰ میلیون کاربر فعال خواهی شد. استارت آپ شما هم می­تونه معروف بشه و جز یکی از برترین استارت آپ های کشور شه.

بعد از اینکه استارت آپ شما به موفقیت رسید ممکن است مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و برند های دیگر قرار بگیرد. ممکن است پیشنهاد های خوبی برای فروش سهام استارت آپ تان به شما بدهند درست مثل اینستاگرام که توسط فیسبوک خریداری شد.

از اینجا به بعد انتخاب با خودتان است. اگر می خواهید خودتان ادامه دهید یا اینکه استارت آپ خود را به شخص یا شرکت دیگری واگذار کنید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*