استارتاپ (Startup) را در ویکی پدیا به معنی یک شرکت نوپا و تازه تاسیس شده تفسیر و معنی کرده اند. در ادامه شما را با تعاریف و تفاسیر مختلفی از استارتاپ آشنا می کنیم.
استارتاپ (Startup) رو در ویکی پدیا به معنی یک شرکت نوپا و تازه تاسیس شده تفسیر و معنی کردن. در ادامه شما رو با تعاریف و تفاسیر مختلفی از استارتاپ آشنا می کنیم.
تفاوت استارتاپ با کسب و کار های دیگر
به طور معمول همهی افراد فکر میکنن که استارتاپها بر پایههای ایدههای نو و خلاقانهای راه اندازی میشن. در قسمتهای بالا در قسمت تعاریف به شما این موضوع رو توضیح دادیم که اساسا همه ی استارتاپ ها به این شکل نیستن!
معمولا استارتاپها به گونه ای هستن که کمتر کسی میتونه از آن کپی کنه و در این صورت که اکثر آنها کم رقیب یا حتی بی رقیب ظاهر میشن. اما تمرکز اصلی استارت آپها روی صحیح دیده شدن و همچنین بیشتر دیده شدنه. چون قراره ایده شون برای رفع نیاز افراد زیادی کاربرد داشته باشه.
طبیعیه که استارتاپ ها برای راه اندازی شدن نیاز به مقداری سرمایهی اولیه دارن. امروزه شرکت های زیادی با عنوان شتاب دهنده که به راه اندازی کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها کمک میکنن وجود دارن.
مراحل راه اندازی یک استارت آپ موفق :
ایده خوب اولین و مهم ترین چیزیه که ابتدای مسیر راه اندازی یک استارتاپ باید داشته باشه. این ایده خوب باید ایده ای باشه که واقعا بتونه یک سری از نیازهای اساسی افراد رو برطرف کنه و همچنین بتونه در سرمایه گذاری نیز پر هزینه نباشه. در ادامه این موضوعات رو بیشتر توضیح میدم.
۱٫ شناخت نیاز و خلق ایده
شناخت نیازهای مردمی اول و در عین حال مهمترین چیز در راه اندازی یک استارتاپه. ایده ای که واقعا بتونه یک سری از نیازهای اساسی مردمی رو بر طرف کنه. حتما هم نیاز نیست که شما یک ایدهی ناب و خاص رو بپرورانی. گاهی اوقات با آشنا کردن مردم با فناوری های جدید نیز میشه نیاز های آنها رو برطرف کرد. به عنوان مثال اسنپ با استفاده از تکنولوژی مکان یاب تونسته مشکل مردم رو حل کنه. درخواست تاکسی در محل یک ایده فوق العاده بود که قبلا هم در کشورهای خارجی از آن استفاده می شد.
۲٫ ساخت نمونه اولیه
بسیاری از افراد که هرگز نمیتونن استارتاپ خود رو راه اندازی و استفاده کنن در این مرحله به دلیل عدم شناخت صحیح از مفهوم استارتاپ چیه و مراحل راه اندازی آن متوقف میشن. بهترین راه اینه که نمونه اولیه یا نسخه دمو خدمت و محصولتان رو بسازی و ارائه دهی. اگر بتونید این مرحله رو پشت سر بذاری مطمئن باش استارت آپ شما به زودی راه اندازی میشه.
۳٫ ارائه نمونه اولیه به ۱۰۰ نفر
مرحله بعدی اینه که محصول اولیه خود رو حداقل به ۱۰۰ نفر نشون بدی و نظرات اونا رو جویا شی. بهتره این ۱۰۰ نفر افرادی کاملا غریبه و ناشناس باشن چون اگه آشنا باشن مطمئن باش برای روحیه دادن به شما میگن محصولتون خیلی خوبه هرچند که اصلا به درد به خور نباشه. پس این مرحله خیلی مهمه و بازخوردهایی که میگیری بسیار به شما کمک خواهد کرد.
۴٫ تامین سرمایه گذار
زمانی که احساس کردی محصول شما نقصی نداره و آماده ارائه شدنه نوبت به جذب سرمایه گذار میرسه. اگر خودتون نمیتونید از پس مخارجهای پروژه برآیی بهتره از یک سرمایه گذار کمک بگیری. همچنین میتونید به سراغ شتاب دهنده ها بری.
۵٫ثبت ایده یا برند
بعد از تامین سرمایه گذار یا شریک همه چیز آماده میشه تا استارت آپ خود رو راه اندازی کنی. بهتره برای شروع ایده و برند یا شرکت خود رو ثبت کنی.
۶٫راه اندازی محصول
محصول شما هر چقدر هم که ناقص باشه باید راه اندازی بشه. مواردی مثل رابط کاربری، بهینه سازی، افزایش سرعت عملکرد و … رو می تونید در آینده به محصول خود اضافه کنی. فراموش نکن هیچ محصولی از ابتدا کامل نبوده و طی گذشت زمان رفته رفته کامل شده.
۷٫ جذب کاربران بیشتر و همراهی آن ها
سعی کنید ایدههاتون به افراد بیشتری نشان دهید. باید کاربران خود رو دنبال کنی. به عنوان مثال اگه همراه شما نشدند مسئله رو جویا بشی. اشکال کار رو پیدا کنی و در مرحله بعدی آن رو حل کنی.
۸٫ دوباره راه اندازی کنید
با توجه به بازخوردهای دریافت شده میتونی نقایص محصول خود رو پیدا کنی. حالا نوبت اون رسیده که این نقایص رو بر طرف کنی و محصولتون رو دوباره راه اندازی کنی. مطمئن باش محصول شما با ارزش است که قصد دارید نقایص آن رو برطرف کنی.
۹٫ سعی کنید رشد کنید
اگر بتونید هفته ای ۵ درصد به کاربران خود بیافزایی مطمئن باش رشد خوبی رو طی خواهی کرد. اگه همینطور پیش بری تا ۴ سال آینده موفق به جذب حدود ۲۰ میلیون کاربر فعال خواهی شد. استارت آپ شما هم میتونه معروف بشه و جز یکی از برترین استارت آپ های کشور شه.
بعد از اینکه استارت آپ شما به موفقیت رسید ممکن است مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران و برند های دیگر قرار بگیرد. ممکن است پیشنهاد های خوبی برای فروش سهام استارت آپ تان به شما بدهند درست مثل اینستاگرام که توسط فیسبوک خریداری شد.
از اینجا به بعد انتخاب با خودتان است. اگر می خواهید خودتان ادامه دهید یا اینکه استارت آپ خود را به شخص یا شرکت دیگری واگذار کنید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت برای موسسه علمی آینده سازان محفوظ است.
طراحی و آماده سازی: استودیو هنر ایده نگار