۞ امام علی (ع) می فرماید:
دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » خبرها
  • شناسه : 630
  • 11 ژوئن 2022 - 13:04
  • 359 بازدید
  • ارسال توسط :
طراحی سامانه ضدسرقت خودرو با قابلیت خاموش کردن از راه دور

طراحی سامانه ضدسرقت خودرو با قابلیت خاموش کردن از راه دور

محققان یک شرکت دانش‌بنیان سامانه‌های ردیاب مبتنی بر اینترنت اشیاء ارائه کردند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای سامانه‌های دزدگیر موجود در بازار شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این سامانه به گونه‌ای طراحی شده که بدون در نظر گرفتن بُعد مسافت، خودرو‌های سرقت‌شده را ردیابی کند و در صورت سرقت از راه دور می‌توان خودرو را خاموش کرد و روشن کردن مجدد آن با استفاده از سوئیچ امکان‌پذیر نیست.

شایان امینی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه فعالیت این مجموعه را در حوزه توسعه فناوری‌های ردیاب خودرو از سال ۹۲ آغاز کردیم، گفت: در حال حاضر ۱۰ نفر از متخصصان حوزه‌های الکترونیک و فناوری اطلاعات (IT) در این مجموعه فعالیت دارند.

وی سامانه های ضد سرقت و ردیابی سامانه ناوگان حمل و نقل را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت نام برد و خاطر نشان کرد: یکی از محصولات ما که برای عموم مردم کاربرد دارد، سامانه های ضد سرقت و ردیابی خودرو است. این سامانه شامل یک دستگاه مجهز به سیم‌کارت می‌شود که بر روی خودرو نصب و جاسازی می‌شود.

امینی، نرم افزار را از دیگر بخش‌های این سامانه عنوان کرد و ادامه داد: این نرم‌افزار بر روی موبایل فرد یا اشخاص نصب می‌شود و افراد می‌توانند از طریق موبایل شخصی، به موقعیت‌های لحظه به لحظه خودروی خود دسترسی داشته باشند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: در صورتی که برای خودرو اتفاقی رخ دهد، همچنان که خودرو همانند سامانه های دزدگیر سابق خودرو شروع به اعلام هشدار از طریق آژیر کشیدن می‌کند، موبایل فرد یا اشخاصی که نرم‌افزار را نصب کرده‌اند نیز بلافاصله شروع به ارسال آلارم می‌کند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این سامانه بدون محدودیت فاصله و بُعد مسافتی، هشدار‌های لازم را برای صاحبان خودرو ارائه می‌دهد، اظهار کرد: در صورتی که خودرو در حال سرقت باشد، با قطع سامانه سوخت‌رسانی و یا برق رسانی توسط این سامانه ، خودرو از کار می‌افتد، به گونه‌ای که حتی از طریق سوئیچ امکان روشن شدن خودرو وجود ندارد.

امینی، این سامانه را قابل جایگزین شدن با بسیاری از سامانه های ضد سرقت، قفل پدال و یا دزدگیری‌های تصویری دانست که امروزه دیگر قادر نیستند امنیت خودرو‌ها را تامین کنند و اضافه کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ خودرو مجهز به این سامانه ضد سرقت، به سرقت رفتند؛ ولی با قابلیت‌های این سامانه، صاحبان خودرو‌ها موفق شدند خودروی خود را پیدا کنند.

امینی با اشاره به محدوده مسافتی عملکرد این سامانه ، توضیح داد: این سامانه از آنجایی که مجهز به سیم‌کارت است، محدودیت و بُعد مسافتی ندارد؛ از این رو اگر به عنوان مثال خودرو در منطقه سیستان و بلوچستان و فرد در شهر تبریز باشد، می‌تواند فرامین لازم را برای جلوگیری از سرقت، صادر کند.


این محقق یکی از مزیت‌های مناسب این سامانه را عدم محدودیت مسافت ذکر و خاطر نشان کرد: اخیرا سارقان با حمل خودرو از طریق جرثقیل‌ها اقدام به سرقت خودرو‌ها می‌کنند و ما مشتریانی داریم که بعد از ۲۴ ساعت متوجه سرقت خودروی خود شده‌اند و با استفاده از این سامانه ، علاوه بر آنکه موقعیت لحظه به لحظه خودروی خود را چک کردند، بعد از گذشت ۲۴ ساعت پارکینگی که خودروی آن‌ها در آن پارک شده بود را شناسایی و اقدام به خارج کردن آن کردند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر این سامانه بخواهد جایگزین سامانه های دزدگیر سابق شود، به چه میزان هزینه نیاز است، گفت: محصولات ما از یک میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و به نسبت دزدگیر‌های معمول قیمت پایین‌تر و بالاترین امنیت را در پی دارد؛ چرا که بیشترین برد مسافتی دزدگیر‌های تصویری یک تا ۱.۵ کیلومتر است؛ ولی در محصول ما مسافت پارامتر تاثیرگذار در دقت و امنیت آن نیست.

مدیر عامل این شرکت افزود: همچنین برای نصب این دزدگیر تنها نیاز به یک بار پرداخت هزینه است؛ به این معنا که اگر فرد بر روی خودروی خود این سامانه را نصب کند و بعد از مدتی خودروی خود را بفروشد، می‌تواند این سامانه را از روی خودروی قبلی باز و به خودروی جدید منتقل کند.

به گفته این محقق، این سامانه دزدگیر بر روی کلیه خودرو‌های داخلی و خارجی و موتور سیکلت‌ها قابل نصب است و ما این محصول را در مدلی گسترش دادیم تا بتواند بر روی دوچرخه‌ها نیز قابل استفاده باشد.

امینی اظهار کرد: امروزه سرقت دوچرخه افزایش یافته و با استفاده از این سامانه می‌توان در صورت سرقت، آن را ردگیری  کرد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه برای نصب این سامانه ایمنی خودرو نیاز به تغییر زیادی بر روی خودرو نیست، گفت: نصب این سامانه منجر به خارج شدن خودرو‌ها از گارانتی نخواهد شد، ضمن آنکه از لحاظ ایمنی به نسبت سامانه های دزدگیر موجود، از سطح ایمنی بالاتری برخوردار است. ما در بازه زمانی ۸ سالی که بر روی انواع خودروها، این سامانه را نصب کردیم، تاکنون گزارشی از تداخل برقی در خودرو‌ها دریافت نکردیم.

به گفته وی، تاکنون بالغ بر هزار عدد از این سامانه ها بر روی خودرو‌های حساس و کاملا برقی ۲۰۶ و ۲۰۷ از سوی نمایندگی‌های این شرکت‌ها نصب شده و تاکنون هیچ گزارشی از ایجاد تداخل در این خودرو‌ها به این شرکت ارسال نشده است.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون هیچ گزارشی از این نداشتیم که خودرو به سرقت رفته و فرد موفق به پیدا کردن خودروی خود نشده باشد.  اگر کاربر یوزر و پسورد و یا سریال مربوط به دستگاه خود را داشته باشد و از ما تقاضای کمک کند، ما می‌توانیم خدمات ایمنی را به وی ارائه دهیم.

امینی در گفتگو با ایسنا اضافه کرد: ما کاربری داشتیم که موبایل در داخل خودرو بود، همزمان هم گوشی و هم خودروی وی به سرقت رفت و ما با همکاری با پلیس ۱۱۰، توانستیم موقعیت خودروی مسروقه را ردیابی کنیم و گزارش دهیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*