۞ امام علی (ع) می فرماید:
دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اینترنت اشیاء
  • شناسه : 182
  • 14 ژوئن 2021 - 12:53
  • 468 بازدید
  • ارسال توسط :
وضعیت اینترنت اشیاء در ایران و جهان

وضعیت اینترنت اشیاء در ایران و جهان

پروژه‌ها و استارتاپ‌های حوزه اینترنت اشیا در ایران با وجود مشکلات فراوان، در حوزه‌های حمل‌و نقل، مدیریت انرژی، حفظ محیط زیست، موقعیت‌یابی، خودروی هوشمند، پیش‌بینی زلزله، کشاورزی، دام‌پروری، آموزش، سلامت و ایمنی مشغول به فعالیت هستند.

در دنیای امروز ارقام بالایی در زمینه IT صرف میشه که بخشی از آن به حوزه اینترنت اشیاء اختصاص داره، اما در ایران میزان سرمایه گذاری در این زمینه با توجه به گذشته و تاریخچه اینترنت اشیاء که از اواخر دهه ۹۰ مطرح شده، رضایت بخش نبوده.

درسته که اینترنت اشیاء به عنوان یک رویکرد بسیار پر طرفدار در دنیا مطرحه اما همچنان این مفهوم در میان بسیاری از مردم ایران، نا آشنا و آگاهی کافی نسبت به آن وجود نداره. برای مثال مزایایی که اینترنت اشیاء در صرفه جویی منابع انرژی به همراه داره برای بسیاری از شهروندان و حتی صاحبان کسب و کارها شفاف نشده، لذا بدیهی است که تمایل چندانی برای استفاده از این فناوری در بازارهای داخل وجود نداشته و تامین کنندگان این نوع محصولات باید وقت و هزینه زیادی برای یادگیری مصرف کنندگان و جلب توجه آنان بپردازن.

در حالت کلی هر وسیله ایی که قابلیت ارتباط با اینترنت اشیاء رو داشته باشه جزئی از اینترنت اشیاء محسوب میشه، با این تعریف رایانه یخچال و حتی لباس میتونه بخشی از IOT باشه. از آنجا که در سال های آینده بیشتر اشیاء به اینترنت متصل میشن، این انتظار میره تا زندگی و کارهای روزمره برای بشر ساده تر و لذت بخش تر بشه. در حال حاضر حدود یک چهارم از کل هزینه صرف شده در حوزه IT در حوزه اینترنت اشیاء سرمایه گذاری میشه که این مسئله بیانگر اهمیت اینترنت اشیاء در بین شرکت­های حوزه فناوریه. در طی دهه گذشته کشورهای زیادی زیرساخت های لازم را جهت متصل کردن حجم عظیمی از دستگاه ها به اینترنت آماده کردن که از کشورهای پیشرو در این زمینه میتونیم به برزیل، چین، هند، آلمان، سنگاپور، کره جنوبی و آمریکا اشاره کنیم.

شبکه ملی اینترنت اشیاء:

در کشور ما هم در سال های اخیر تلاش هایی برای تهیه زیر ساخت لازم جهت متصل شدن دستگاه های متعدد شده و افتتاح شبکه ملی اینترنت اشیاء رو میشه از آخرین دستاوردهای تلاش دولت مردان در این زمینه بر شمرد.
تا به حال همایش ها، انجمن ها و جلسات زیادی برای توسعه اینترنت اشیاء تشکیل شده، اما هنوز از این فناوری به طور عملی چندان استفاده نشده، در حالی که اینترنت اشیاء می تونه در بسیاری از موقع ها به انسانها کمکهای حیاتی بکنه.

زمینه های کاربرد اینترنت اشیاء در ایران:

– رسانه ها: با بررسی اطلاعات، روزنامه ها، مجلات و برنامه های تلویزیونی را به سمت علاقه مردم سوق داد.
– نظارت بر محیط زیست: نظارت بر کیفیت آب، هوا، شرایط جوی یا آلودگی خاک، کنترل حیات وحش و زیستگاه آنها، هشدار اولیه زلزله و سونامی و…
– مدیریت زیرساخت:  نظارت و کنترل عملیات زیرساخت های شهری و روستایی مانند پل ها، خطوط راه آهن و نیروگاه های باد
– ساخت شبکه و مدیریت تجهیزات تولیدی
– مدیریت انرژی
– پزشکی و مراقبت های بهداشتی
– حمل و نقل
– و…

اولین های اینترنت اشیاء در ایران:

برای عملیاتی شدن اینترنت اشیاء در ایران، هوشمندسازی سیستم های برق، به عنوان اولین گام در بهره گیری از این فناوری، مورد توجه و تفاهم نامه همکاری پژوهشی میان وزارت نیرو و مرکز تحقیقات مخابرات ایران در این زمینه منعقد شده. هم اکنون با امضای قرارداد همکاری میان یکی از شرکت های بزرگ ISP کشور و یک شرکت فرانسوی، طرح تجاری ارائه خدمات اینترنت اشیاء با پوشش سراسری شبکه ملی اطلاعات برای ایجاد زیرساخت ارتباطی فناوری “شبکه های دوربرد با توان پایین (LPWAN)”  آغاز شده.

از جمله معایب موجود بر سر راه توسعه اینترنت اشیاء در ایران میشه به عدم سرمایه گذاری مناسب و همچنین آشنا نبودن سرمایه گذاران با تکنولوژی اشاره کرد.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*