۞ امام علی (ع) می فرماید:
دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اینترنت اشیاء
  • شناسه : 198
  • 14 ژوئن 2021 - 11:57
  • 305 بازدید
  • ارسال توسط :
مهمترین کاربردهای اینترنت اشیاء

مهمترین کاربردهای اینترنت اشیاء

اینترنت اشیا یکی از مفاهیم نوین در تکنولوژی روز دنیاست که کاربردهای فراوانی در تمام زمینه های زندگی و صنعت به کمک دارد. مجموعه ای از اشیاء به هم متصل شده، پتانسیل ارائه خدمات زیادی دارند.

۱- خانه(ساختمان‌های هوشمند) که برنامه های کاربردی از جمله:

– کنترل دستگاه های هوشمند

– کنترل و امنیت خانه

– سیستم های تعمیر و نگهداری هوشمند

– سیستم های گرمایشی و سرمایشی و تهویه هوشمند

– کنترل و نظارت بر مصرف انرژی (آب، برق، گاز)

۲- حمل و نقل:

اینترنت اشیاء  در صنعت حمل‌ و نقل هوایی

ایمنی پدیده ای که حفظ اعتمادبه‌نفس در مسافر و جامعه را در بر می­گیره به طوری که یک پرواز تجاری نه‌تنها باید بسیار امن باشه بلکه تا حد زیادی با وجود افزایش ترافیک، باید امکان بروز تصادفات را کاهش بده و افزایش بهره‌وری را در  بر بگیره. در این زمینه سیستم‏های بی‌سیم  پیشرفته شناسایی، به‌کاربرده  میشه که به دو صورت زیر است:

برچسب‌های ارتباطی RFID با توشه‌ای دربسته، برچسب RFID مبتنی بر مفاهیم مسافر/ خدمه/ چمدان/پیگیری محموله

برچسب‌های RFID و حسگرهای نصب‌شده روی نوار نقاله، هزینه خواندن سیستم‏های مؤثر متصل به پایگاه داده‏ های امنیتی فراگیر، دوربین مداربسته و داده ‏های نرم‌افزار تصویربرداری.

اینترنت اشیاء در صنعت خودرو

در صنعت خودروسازی استفاده از برنامه‏ های کاربردی که شامل “اشیاء هوشمند”، برای نظارت و گزارش دهی هر قطعه، از فشار باد تایر اتومبیل گرفته تا نزدیکی سایر وسایل نقلیه  را شامل میشه. تکنولوژی RFID برای تولید آسان خودرو, افزایش کنترل کیفیت, بهبود تدارکات و بهبود خدمات به مشتریان استفاده میشه. این دستگاه‏ ها به بخش حاوی اطلاعات مربوطه متصل شده  و نام سازنده،  زمان ساخت محصول،  شماره سریال آن، نوع محصول، کد محصول و در برخی از برنامه ‏های کاربردی محل دقیق  ساخت آن را در یک لحظه فراهم می‌کنه. تکنولوژی RFID داده‏ های زمان واقعی در فرآیند تولید، عملیات تعمیر و نگهداری را فراهم میکنه و یک راهکار جدید برای مدیریت مؤثرتر ارائه میده.

هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل که علاوه بر افزایش نظم و کاهش ترافیک، ایمنی و امنیت جاده ها و رانندگان را ارتقا بخشیده:

– سیستم های هوشمند کنترل ترافیک

– سیستم های تعمیر و نگهداری هوشمند راه ها ( زمینی، هوایی و دریایی )

– سیستم های هوشمند پارکینگ

۳- زراعت و دامپروری:

کاربرد انواعی از سنسورها و ردیاب ها در مزارع، مراتع، محصولات و دام ها که منجر به کنترل و نظارت دقیقتری بر کیفیت تولیدات کشاورزی و دامی میشه. خودکارسازی فرایندهای سفارش، تحویل و پرداخت که موجب حذف واسطه ها و افزایش رضایتمندی تولیدکنندگان میشه.

۴-کارخانه ها و صنایع:

ارتقا و رشد در هر یک از بخشهای تولید، انبار، کنترل کیفی تجهیزات و محصولات، ایمنی ، نگهداری و تعمیر، فروش و پشتیبانی

۵- بهداشت و درمان (فناوری پزشکی، بهداشت و درمان):

برخی از مزایای استفاده از IoT:

ارتقای سطح کیفی زندگی بیماران

کاهش مراجعه به بیمارستان و هزینه های بستری افزایش استقلال بیماران

ردیابی تجهیزات بیمارستانی

اعمال کنترل و نظارت بر فرایندهای درمانی و مراقبتی

افزایش ایمنی و امنیت مراکز بیمارستانی

دارویی:

برای جلوگیری از به خطر انداختن سلامت بیماران ایمنی و امنیت محصولات دارویی از اهمیت زیادی برخورداره به‌عنوان‌مثال اقلامی که نیاز به شرایط نگهداری خاص دارن، مثل نگهداری از یک زنجیره دارویی در شرایط خنک، اگر شرایط در طول حمل‌ونقل این داروها نقض بشه این داروها  طی یک فرآیند بررسی شده و در صورت لزوم دور انداخته میشن. ردیابی داروها و تاریخچه الکترونیکی برای تشخیص محصولات تقلبی، حفظ زنجیره تأمین به صورت رایگان از تقلب را امکان‌پذیر می‌کنه. برچسب‌های هوشمند در داروها نیز میشه به‌طور مستقیم به نفع بیماران باشه به‌عنوان‌مثال ذخیره‌سازی بسته‌بندی، اطلاع‌رسانی دوز مصرفی، تاریخ انقضاء و اطمینان از اصالت داروها نمونه ای از آنهاست. یک کابینه  درمان هوشمند که اطلاعات منتقل‌شده توسط برچسب  دارو را می‌خواند، می‌تواند بیماران را  با یادآوری درمانشان در فواصل زمانی مناسب کنترل کنه.

زندگی مستقل (سلامتی و نظارت برافزایش سن جمعیت)

برنامه‏ های کاربردی و خدماتی IoT که با استفاده از سنسورهای پوششی و محاصره‌شده قادر به  تشخیص فعالیت‌های زندگی روزمره افراد هستن, تأثیر زیادی در زندگی مستقل افراد دارند و به‌عنوان پشتیبانی, برای افزایش سن جمعیت هستن. نظارت بر تعاملات اجتماعی با استفاده از سنسورهای پوششی و محدود، نظارت بر بیماری‌های مزمن با استفاده از سنسورهای پوششی امکان پذیره.

۶- شهرهای هوشمند:

استفاده از فناوری‌های نوین در شهرها، به‌منظور بهینه‌سازی کاربرد زیرساخت‏های فیزیکی شهرها (مانند شبکه‏ های جاده‌ای، شبکه قدرت و غیره) و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندانه.

به‌عنوان یک مطالعه موردی، این فناوری می‌تونه سیستم ‏های پیشرفته کنترل ترافیک را فراهم کنه. از طریق هوشمندسازها میشه ترافیک در شهرهای بزرگ و بزرگراه‏ ها را پایش و با استقرار سرویس‌هایی که توصیه‏ های مسیریابی ترافیک را ارائه میده از ازدحام جلوگیری کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*